VetPlan - sundhedsplan for heste

Pasning af hest

Hesten er et socialt dyr, der er udstyret med en personlighed og robusthed, der har gjort den vældig populær hos mennesker. I gamle dage anvendte man primært heste som trækdyr og arbejdskraft på gårde og som køreheste i byerne, men i dag, hvor ridning er blevet meget populært, anskaffer mange  sig heste, fordi de interesserer sig for ridesporten og nyder samværet med hesten.

Hvordan passer man en hest

Hesten er et flokdyr, der kræver den rette stimulation og pasning for at kunne trives. Det er tidskrævende at have hest, og derfor er det vigtigt, at man gør sig grundige overvejelser, inden man investerer i en.

En hest kræver mindst et par timers pleje hver dag, hvor der skal muges ud i stalden, fodres, strigles m.m. Det betyder dermed, at hvis man anskaffer sig en hest, følger der en masse forpligtelser med. En hest skal trænes, plejes, strigles – og selvfølgelig snakkes med. Samtidig kan det store ansvar dog give noget helt specielt til det menneske, der skal passe på hesten.

Når det gælder fodring, findes der mange opfattelser og vurderinger af, hvad der er bedst for en hest. Det er dog vigtigt at huske, at heste ikke er ens, og ligesom heste har forskellige temperamenter, har de også forskellige behov, når det gælder foder. Dog bør grovfoder, såsom hø, være en fast del af hver fodring, da dette sikrer, at hestens fordøjelsessystem fungerer, som det skal.

Hestevaccination og sundhed

En hest bør vaccineres og undersøges regelmæssigt, ligesom andre kæle- og brugsdyr, så man sikrer sig, at hesten trives og ikke har sygdomme. Det kan i den sammenhæng være en fordel, at man tilmelder sin hest til et sundhedsprogram, eller en VetPlan, der fungerer som en abonnementsordning, hvor hesten indkaldes til de relevante undersøgelser og vaccinationer, når tid er. På den måde sikrer man sig, at hesten får de nødvendige undersøgelser og vaccinationer, der skal til for at opretholde et godt helbred.

Det er forskelligt, hvad sundhedsplanen indeholder og dækker, og det er derfor en god idé at undersøge dine muligheder hos din lokale dyrlæge.

Vaccination af heste - vær opmærksom på de nye regler

For at forebygge sygdomme skal en hest vaccineres regelmæssigt for bl.a. influenza, herpesvirus og stivkrampe, der er særligt alvorlige sygdomme blandt heste. Hvis hesten ikke er vaccineret, kan det betyde, at man mister sin ret til forsikring, hvis uheldet skulle være ude, og hesten rammes af sygdom.

Der er flere faktorer, der spiller ind, når det gælder vaccination af heste. Hvis hesten f.eks. er opstaldet på en rideskole eller bruges i konkurrenceregi, øges infektionsrisikoen, og derfor er det ekstra vigtigt, at hesten vaccineres jævnligt.

Hestetandlæge og hestetandpleje

Hesten skal indimellem have checket deres tænder, fordi der kan opstå tandspidser. Ubehandlede tandspidser kan skabe problemer for hesten, når den skal tygge, fordi der kan dannes sår i slimhinderne i hestens mund. Det er derfor væsentligt med tandeftersyn.

Tandeftersyn hører til den almindelige pleje af hesten og bør ske efter hestens behov, levevis og spisevaner. Tandproblemer kan skabe store gener for hesten og påvirke dens trivsel. Det er derfor centralt, at man holder øje med sin hest og bemærker ændrede spisevaner, opførsel osv.

Hestens hove

Der er stor forskel på om heste har brug for sko eller ej. Det afhænger af kvaliteten af det horn, hovene er dannet af, hvor meget hesten bliver brugt og på hvilket underlag. Hvis hesten bliver ømbenet af at gå uden sko, er det vigtigt at have en god smed til at komme med regelmæssige mellemrum og lægge skoene om. Alle heste skal have hovene beskåret med bestemte mellemrum, uanset om de går med sko eller ej.